Lekce z marketingu 1 – pakistánský trhovec

Když se řekne marketing, představíme si tabulky, data, nastavování PPC a vůbec seriózní činnosti.

Pojďme se ale podívat na příběh pakistánského prodavače Nazira na londýnském tržišti, kterého bychom mohli nazývat marketingovým mágem svého druhu.

Pakistánský trhovec čelící tvrdé konkurenci na anglickém bazaru nasadil vlastní kůži a spojil propagaci svého podniku – stánku s rybami – s neotřelou hudební produkcí. Krom chytlavé melodie vtělil do textu i jasná sdělení.

Než budete pokračovat je nutné se podívat na následující video. Jinak vám unikne pointa celého příběhu. https://www.youtube.com/watch?v=fpGIZstcXzU

V jeho produkci najdeme všechno. Vzdáleně by nám strategie prodejce mohla připomínat známý marketingový model AIDA – Attention, Interest, Desire, Action.

Pozornost, odlišení

Čelíc nelítostnému tržnímu souboji zcela jistě přilákal potenciální nakupující a strhl jejich pozornost na sebe a svůj stánek. Ostatní prodávající jsou vedle něj jako šedé myši.

Zacílení

Nevíme, proč si Nazir zvolil jako cílovou skupinu pouze ženy. Muži přece taky mají rádi ryby. Kdo ví, třeba Nazir zároveň hledal i nevěstu. O to by byla jeho strategie důvtipnější a lstivější.

V každém případě zvoláváním hesla “common laides” láká přítomné dámy, aby přistoupily blíže k jeho svatostánku s dary moře.

Zacílení bohužel mělo ještě jeden vedlejší efekt, který měl pro Nanzira nepříjemné důsledky, ale o tom později.

Výhody produktu

Zde jde Nazir přímo k věci a nenechává obecenstvo – potenciální zákazníky – na pochybách. Hned po nalákání přítomných dam (doufáme, že je nalákal) rázně sděluje jasné výhody svého produktu: “very very good, very very cheap”. Jeho ryby jsou tedy zaručeně dobré a zaručeně levné. I teď připsaní článku se nám sbíhají sliny na pravou baltickou tresku, která uvízla v sítích estonského rejdaře.

Opakováním originální a původní mantry se tak snaží zvýšit objem svých obchodů. Bohužel na videu není vidět, že by Nazir nějakou rybu prodal, výsledky jeho osobité kampaně tedy můžeme jen hádat. Jsme však optimističtí.

V každém případě to Nazir tímto vystoupením dotáhl až do britské soutěže X factor a na internetu ho viděly v různých variantách jeho výkonu desítky miliónů lidí. Kolik však skutečně prodal ryb, nevíme.

Vraťme se zpět k zacílení. To mělo ještě jeden nepříjemný, vedlejší efekt. Cílovou skupinu zvolil příliš obecnou a širokou. Uhrančivým zvoláváním “common laides, common laides” (kdy oslovoval všechny dámy bez rozdílu), bohužel přilákal i dámy z imigračního úřadu. Uvědomělé úřednice si při nákupu pravděpodobně vybraly černého Petra a zakoupily rybu ležící pod pultem již od předchozího týdne, ke vší smůle již nesplňující proklamovanou charakteristiku produktu “very very good”. A tak nelenily, a pro propadlá víza nešťastného prodejce deportovaly zpět do rodné země.

Z Nazirova příběhu tak plyne zcela zásadní poučení: dobré zacílení je základ úspěchu.

Nakonec pro pobavení dodáváme, že Nazirem zvolená technika reklamní kampaně není ve světě zcela ojedinělá, jak můžeme vidět třeba v tomto videu: https://www.youtube.com/shorts/rFNNAT3TBNc

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.