Má smysl budovat malou lokální značku?

Když se řekne značka, vybavíte si velké hráče. Ty, které znáte z reklam, z billboardů a v neposlední řadě z regálů v obchodních centrech. Představíte si mezinárodní nebo významné české firmy.

Už méně vás napadne třeba lékař ortoped, ke kterému se stojí fronty. Pokud vám však několik známých řekne, že tento doktor je zaručeně nejlepší, a že je vyléčil tak, že se cítí ještě lépe než původně, budete při rozhodování tíhnout k tomuto konkrétnímu specialistovi. Budete-li stát před volbou mezi doporučovaným a neznámým lékaře, statisticky si vyberete častěji toho doporučeného. A to i přesto že ho neznáte, nemáte vlastní zkušenost a veškeré informace máte z druhé ruky. Vytvořili jste si dojem, očekávání a udělali jste si kladný názor. Doporučení a dobré reference jsou doktorovou značkou.

Jeden z našich zákazníků, výrobní firma v menším okresním městě, zaměstnává nejčastěji operátory výroby. Pozice, které dnes nejsou úplně snadno obsaditelné kvalitními lidmi. Tato firma si své zaměstnance hýčká, dává jim najevo, že každý je důležitý a vytváří tak vyhledávané pracovní prostředí. Pověst dobrého zaměstnavatele si firma buduje již dlouho a díky ní má vždy dostatek zaměstnanců. Tato pověst firmy je její značkou, vůči stávajícím a potenciálním zaměstnancům. Zároveň – vzhledem k tomu, že se stále hlásí noví uchazeči o práci – tato značka stále a dobře prodává.

Jiný zákazník, výrobce velice jemné a přesné mechaniky, začal v odborných kruzích publikovat články o výrobních technologiích, jejich problémech a řešeních. Záhy začal být zván na konference a setkání a v ČR začal být považován za odborníka na daný obor. Díky tomu ho lidé znají, důvěřují mu a náš zákazník zaznamenal řádový nárůst zakázek. Vybudoval svoji značku, která prodává. Ale pozor – tento náš zákazník nevybudoval značku díky tomu, že by o technologiích věděl více než jeho konkurenti, ale jen proto, že začal své vědomosti publikovat a vešel do povědomí. (Podobně to funguje třeba mezi vědci, pokud vám někdo řekne ať si vzpomenete na nějakého astronoma, spíše to bude český popularizátor, než zahraniční držitel Nobelovy ceny).

Tyto příklady slouží jen k tomu, abychom si uvědomili, že budování značky není jen doménou velkých firem, ale má smysl na všech úrovních podnikání.

Značka je zjednodušeně to, co si o vás zákazník myslí, jaké očekává že budou vaše služby a zda si myslí, že se na vás může spolehnout. Značka je dobrou referencí a kladným doporučením. Pokud je vaše jméno spojeno se spolehlivostí a s kvalitou služeb, zákazníci se budou vracet a noví budou přicházet. Dobrá značka se zároveň stane účinným obchodním kanálem.

Takže ano, budovat lokální značku rozhodně smysl má. Budování značky je klíčové pro získání důvěry a loajality zákazníků. A ani to nemusí být drahé, stačí správně zacílit.

 

 A jak s budováním značky začít?

Stanovte cílovou skupinu. To je nezbytná část pro každou práci v marketingu. Pokud chcete vyprávět příběh, musíte vědět kdo ho má poslouchat. Díky tomu vytvoříte jak relevantní obsah, tak správně zvolíte komunikační kanály.

Buďte vidět. Stanovte si komunikační kanály, které vás dostanou k relevantním zákazníkům. A to online i offline. Mohou to být sociální sítě, placená reklama, ale také billboard, místní noviny, pořádání společenských akcí nebo účast na konferencích. Na propagaci stále pracujte, dle potřeby vašeho byznysu. Někomu stačí vystupovat pomocí Instagramu a spolupráce s několika místními influencery, někdo potřebuje komplexní strategii napříč komunikačními kanály.

Vytvořte identitu. Začněte s vizuálem. Logo je často prvním kontaktem zákazníka s vaší značkou, takže by mělo být snadno rozpoznatelné a odrážet hodnoty vaší firmy. To stejné platí pro web. Ten nemusí být drahý, ani obrovský. Musí sdělovat to, co se o vás chce zákazník dozvědět a co vy chcete, aby si o vás myslel.

Pracujte na odbornosti. Zveřejňujte obsah o vaší práci, postupech, technologiích a zkušenosti. Přidejte reference, zkušenosti zákazníků, které slouží k ověření vaší odbornosti.

Pamatujte, že značka není jen logo nebo slogan. Je to celkový dojem, který vaše firma vytváří v mysli zákazníků, a je postavená na každém jednotlivém kontaktu s nimi.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.