ROZDÍL MEZI MARKETINGOVÝM A OBCHODNÍM ODDĚLENÍM. JAK TO FUNGUJE?

Následující text se věnuje našim nejčastějším zákazníkům, a to jsou střední firmy v českém prostředí.
Některé firmy již mají fungování marketingového a obchodního oddělení precizně vyladěné, a ty se doplňují jak ozubená kolečka v orloji. Pokud je to případ vaší firmy, nebude asi tento text určen pro vás.

Mnozí se však nachází v situaci, kdy po dlouhou dobu stačilo pro fungování firmy pouze obchodní oddělení. Zakázek bylo dost, web stačil nějaký základní a obchodník nejčastěji domlouval hlavně podmínky zakázky.
Pak přišla turbulentní doba a s ní potřeba oslovovat nové zákazníky. Ve firmách pak často někdo dostal na starosti marketing s tím, že má například objednat web, nechat nafotit výrobu a u někoho poptat video. Po splnění těchto úkolů se pak firemní marketing smrskl například jen na sdílení příspěvků na sociálních sítích. To vše však bez dalšího plánu a bez myšlenky na to, k čemu to všechno celé bude a co nám to přinese.

Marketing pak ve firmě často dostane na starosti někdo jako práci navíc, například personální oddělení, nebo asistentka. Tito lidé dělají svojí práci samozřejmě svědomitě, ale chybí strategie, jak díky tomu získat zákazníky nové, nebo pečovat o ty stávající, aby se k vám vraceli. Zároveň jsou tito lidé odborníci na svojí práci, a nemají čas do hloubky studovat relativně náročnou marketingovou disciplínu.

Marketingové oddělení by mělo firmě přinášet poptávky, takzvané leady, na základě, kterých by měl obchodník uzavírat obchody. To je samozřejmě velice zjednodušené. Marketingové oddělení má spoustu jiných povinností, jako je budování značky, ale i to nám následně přináší poptávky.
Častokrát je to však pouze obchodník, jehož úkolem je přinášet nové zákazníky a také za to bývá zodpovědný a placený. Obchodník, který se roky zabýval jen technickými náležitostmi zakázky, pak může nabít dojmu, že je to mission impossible. Zvláště pokud je to starý pardál a vy mu řeknete, že má začít volat cizím lidem.

Pokud tedy chcete, aby získávání zakázek ve vaší firmě fungovalo co nejlépe, přesně vymezte úkoly a odpovědnosti.

Marketingové oddělení se má starat o to, jak co nejefektivněji vyhledat relevantního zákazníka, jak prezentovat firmu, abychom v zákazníkovi vzbudili zájem a přesvědčili ho, že my jsme ti praví a jak ho kontaktovat. V ideálním případě by marketingové oddělení mělo přijít za obchodníkem a říct mu “tady máš potenciálního zákazníka a udělej z toho obchod”. Zde pak přichází na řadu obchodník, který je komunikativní, odborník na lidské chování, umí se dobře prezentovat a umí vaši firmu prodat.
Máte-li problém s tím, že získávání zákazníků u vás ve firmě nefunguje tak jak byste chtěli, obraťte se na nás. Můžeme být vaši marketingovým a obchodním oddělením.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.