Marketing Partners

7 kroků k úspěšnému náboru

Touto dobou jsem před 5 lety měla na stole vyšší desítky životopisů. Stačilo vydat inzerát a během 14 dní, jsem byla zavalena zájemci o práci. Jak se říká, mohla jsem je přebírat vidlemi. Co se za těch 5 let změnilo? Kandidáti jsou mnohem vybíravější. Sledují, do jaké firmy nastupují. Jak je hodnocena, co se o ní říká, co nabízí za benefity, kde se nachází, jaká je dopravní dostupnost, jaké je pracovní prostředí a hlavně, zda jim práce dává smysl. Chtějí chodit tam, kde si jejich času budou cenit a kde se budou cítit dobře. Důležitá je atmosféra, tým i pracovní náplň. A je to pochopitelné. V práci trávíme třetinu našeho života!

Proto je nyní důležitější více než kdykoliv dříve, dodržovat své vlastní sliby a pokud píšete v inzerci, že se na uchazeče těší mladý dynamický kolektiv, neměl by uchazeče vítat starý nabručený náborář bez energie. Kandidát pak velice rychle odhalí nepravdu a prostě uteče.

Abyste nemohli šlápnout vedle, sepsali jsme pro Vás 7 kroků k úspěšnému náboru.

Jakých je 7 kroků náborového procesu?

Mnoho zaměstnavatelů vnímá nábor jako výzvu, nebo naopak jako otravnou rutinu. Dodržováním osvědčených postupů můžete vytvořit příjemnou cestu náboru jak pro své kandidáty, tak pro své kolegy.

Zde je 7 fází náboru, které vám pomohou vytěžit z vašich kampaní maximum

Krok 1: Plánování

Definujte volné pracovní místo a výběrový proces

Pokud netvoříte pozici na míru uchazeči, kterého jste si předem vybrali, pak je potřeba mít přesně definovaná očekávání jaká od kandidáta máte, co mu nabízíte a kanály jakými uchazeče přilákáte k pohovoru. Přemýšlejte o tom, kde se ideální kandidáti nachází a jak je oslovíte co nejefektivněji.

Zvažte kolik uchazečů chcete oslovit, jaký bude výběrový proces, kolik bude náborových kol, jaké požadavky budou muset kandidáti splňovat a jaké „úkoly“ jim připravíte. Nastavte si šablony odpovědí pro uchazeče, abyste vše co nejvíce automatizovali. Důležité je zjistit si, kde se na trhu ideální kandidáti nacházejí. Abyste využili ty nejefektivnější marketingové kanály.

Důležitá je příprava a výběr správných nástrojů pro danou práci. Automatizujte abyste byli maximálně efektivní.

Krok 2: Analýza

Koho hledáte?

Důkladně definujte Vašeho ideálního kandidáta. Sepište si tyto 3 zásadní body:

  1. Jaké jsou požadované dovednosti a znalosti, praxe, vzdělání, co všechno od něj očekáváte.
  2. Co uchazeči nabízíte, proč by si měl vybrat právě Vaši společnost. Obvykle by měly bonusy a přínosy uchazeči, převyšovat seznam požadavků. Jde o psychologický pozitivní efekt.
  3. Jaká osobnost je na pozici ideální. Definovat si osobnost Vám pomůže s následným oslovením toho správného uchazeče.

V této fázi byste měli vytvořit marketingové materiály, které budou cílit na ideálního uchazeče a dokážou jej skutečně oslovit. Začínáme poutavou inzercí, náborovými stránkami, přes fotografie, medailonky kolegů, či náborová videa, až po marketingové kampaně přes sociální sítě. Tímto způsobem maximalizujete účinnost náboru.

Krok 3: Vyhledávání

Získávání kandidátů

V této fázi začíná skutečné hledání. Začnete postupně realizovat a zveřejňovat kampaně a strategie, které jste si v předchozím kroku definovali. Pečlivě je naplánujte, sledujte a vyhodnocujte.

Krok 4: Screening

Samotný výběr uchazečů.

Obvyklý postup je na základě přijatých životopisů. Veškeré informace v životopisech berte s odstupem a vše si u kandidáta důkladně ověřte. Pozvěte si ty uchazeče, kterými si jste jisti.

V prvním kroku uchazečům zavolejte – pokud je to z kapacitních důvodů možné. Prvotní telefonický kontakt Vám prozradí mnohé. To jakým způsobem komunikuje, jak se představí do telefonu, jak je ochotný. Prověřte si ho přesně mířenými otázkami. Pokud se uchazeč jeví jako schopný ve výběrovém řízení uspět, pak jej pozvěte k osobnímu setkání.

Při osobním setkání dejte uchazeči prostor, aby se projevil. Neptejte se na naučené otázky, který každý očekává. Ptejte se ho například kdy naposledy porušil pravidla, na kolikátém místě je pro něj mzda na stupnici od 1 do 5. A pokud odpoví že někde uprostřed zjistěte, co je podle něj důležitější než mzda. Takovými otázkami se dozvíte o charakteru uchazeče mnohem více. Pokud byla podmínkou znalost cizího jazyka, pak je nutné chvíli s kandidátem pohovořit v cizí řeči, abyste si znalosti skutečně ověřili.

Můžete také vyzkoušet osobnostní a výkonové dotazníky.

Krok 5: Hodnocení

Na základě pohovoru, testu nebo splněného úkolu vyhodnoťte uchazeče, kteří jsou na post nejvhodnější. Pokud je ideálních uchazečů více, přizvěte kolegy, kteří s danou osobou budou spolupracovat, aby se také vyjádřili.

Krok 6: Finální výběr

Na základě pohovorů, testů a úkolů, jste zvolili toho nejlepšího uchazeče. Nazapomeňte vytvořit adaptační plán, který povede k co nejlepšímu zaškolení uchazeče n dané pozici. Aby se cítil co nejkomfortněji a měl od Vás největší možnou podporu.

Všem neúspěšným kandidátům dejte vědět. Vypovídá to o solidnosti Vás a vaší firmy.

Krok 7: Onboarding

Přivítání kandidáta do teamu

První, nástupní den, je pro uchazeče zcela zásadní. Je dobré být na něj připraven a nastavit si proces přijetí tak, aby fungoval jako na drátkách. První den je velice stresující a plný pochyb, proto je potřeba kandidáta uklidnit a ujistit ho, že Vaše společnost je ta pravá.

Přivítejte ho, pomozte s nutnou administrativou, předejte pracovní pomůcky, a přidejte něco navíc – například firemní hrníček, propisky nebo diář je pěkným uvítacím dárkem.

Od dalšího dne již nastartujte adaptační plán a nového pracovníka důkladně na pozici proškolte.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.