Měření v marketingu
Co neměříš – neřídíš
Abyste uměli správně nastavit marketingové kampaně, dokázali vytvořit forecast, nebo strategii firmy, potřebujete měřit a analyzovat výsledky. Bez čísel jde vždycky jenom o pocity. A pocity Vás nenakrmí.
Každou marketingovou kampaň důkladně analyzujte, abyste měli data a informace k Vašim dalším krokům a dalším kampaním. Je jasné, že Vaše první marketingové kampaně budete tak trochu „střílet od boku“, dělat AB testing a experimentovat s tím, co nejlépe zafunguje. Ale jakmile si uděláte základní průzkum a spustíte první reklamní kampaně, vyhodnocujte a upravujte každou další tak, abyste získali maximum za minimum.
Co měřit a proč
Existuje řada nástrojů pro měření marketingu, které mohou pomoci při plánování a hodnocení účinnosti marketingových cílů. Některé z nich jsou:
1. Měření návštěvnosti webových stránek:
Nástroje jako Google Analytics (https://analytics.google.com/) nebo Adobe Analytics (https://business.adobe.com/products/analytics/adobe-analytics.html) vám umožňují sledovat počet návštěv, zdroje návštěv a chování návštěvníků na vašem webu. To může pomoci zjistit, zda se váš marketingový obsah dostává k cílovému publiku a zda ho zajímá
2. Měření sociálních médií:
Sledování počtu lajků, komentářů a sdílení na sociálních sítích poskytuje informace o tom, jak se vaše marketingové kampaně vyvíjejí a zda jsou úspěšné. (https://business.facebook.com/ nebo https://www.facebook.com/business/tools/meta-business-suite)
3. Měření e-mailového účinku:
Nástroje jako Mailchimp nebo Ecomail, sledují úspěšnost e-mailových kampaní, jako jsou úroveň otevíranosti, kliknutí a prodeje.
4. Měření konverzí:
Měření konverzí vám umožňuje zjistit, kolik lidí, kteří navštívili váš web, dokončilo akci, kterou jste od nich očekávali (zakoupili produkt, vyplnili formulář, odeslali email z webu).
5. Měření zpětné vazby zákazníků:
Zpětná vazba od zákazníků může být cenným zdrojem informací o tom, co funguje a co nefunguje ve vašem marketingu. Můžete využít nástroje jako dotazníky, nebo hodnocení produktů a služeb.
6. Měření přímého prodeje:
Pro měření úspěšnosti marketingových kampaní, které mají přímý vliv na prodej, můžete využít nástroje jako Google Ads nebo Facebook Ads. Tyto nástroje sledují, kolik prodejů bylo vygenerováno prostřednictvím reklam a kolik lidí kliklo na reklamu.
7. Měření brand awareness:
Měření povědomí o značce může zjistit, zda se vaše marketingové kampaně dostávají k cílovému publiku a zda jsou účinné při budování povědomí o vaší značce. Můžete využít nástroje jako dotazníky nebo průzkumy trhu.
8. Měření výsledků vyhledávání:
Sledování pozic vašich webových stránek ve vyhledávačích (například Google) může pomoci zjistit, zda vaše SEO kampaně fungují a zda se vaše webové stránky zobrazují výsledky vyhledávání pro klíčová slova, která jsou pro vás důležitá. Zde pomáhá nástroj Google Search Console. (https://search.google.com/)
Užitečné nástroje
K tvorbě přehledných grafů, přehledů a tabulek můžete využít například Looker, který už sám v sobě obsahuje základní templates, takže nemusí nic nastavovat a pouze propojíte s Vaším Google Analytics, Search Console nebo Google Ads. Nástroj najdete zde: https://datastudio.google.com/u/0/
Jiný skvělý nástroj který i my využíváme ke sledování našich webových stránek – abychom viděli kam uživatelé klikají, co nejčastěji sledují, na čem se zarazí, je Smartlook. https://www.smartlook.com/ bez něj si naše weby už ani neumíme představit.
Jak jsme zmínili, marketingová oddělení obvykle zajímají měření návštěvnosti webových stránek, měření sociálních médií, měření e-mailového marketingového účinku, měření konverzí, měření zpětné vazby zákazníků, měření přímého prodeje, měření brand awareness, měření výsledků vyhledávání, měření výkonnosti reklamy a měření výkonnosti obsahu. Důležité ovšem je, sledovat Vámi stanovené cíle. Takže je třeba zvážit co vlastně chcete měřit. Každá firma je jiná a má jiné potřeby, proto je důležité nedržet se obecných pravidel, ale sledovat a monitorovat to, co je pro Vaši firmu zásadní.