Výrazy a zkratky používané v obchodě a marketingu – marketingový slovník
AdWords / Google Ads
Nástroj pro tvorbu PPC reklam od společnosti Google.
Affiliate marketing
Marketingová strategie, kde spolupracujete s ostatními webovými stránkami nebo blogery, kteří propagují vaše produkty nebo služby a dostávají za to provizi.
Akvizice
Získávání nových zákazníků.
B2B
Zkratka pro Business-to-Business, což znamená obchodování mezi firmami.
B2C
Zkratka pro Business-to-Consumer/customer, což znamená obchodování mezi firmou a spotřebitelem.
E2E
Zkratka End to End – proces získávání zákazníka od začátku do konce. (Od oslovení až po prodej).
Brand awareness
Stupeň, do jakého jsou lidé obeznámeni s vaší značkou.
Branding
Budování a posilování identity vaší značky a vnímání zákazníků.
Call-to-action
Instrukce pro návštěvníka vaší webové stránky, co má udělat (např. nakoupit, vyplnit formulář, kontaktovat vás atd.).
Cílová skupina
Skupina lidí, která je nejpravděpodobnější, že bude mít zájem o vaše produkty nebo služby.
Content marketing
Marketingová strategie, která se zaměřuje na tvorbu a sdílení cenného obsahu pro zákazníky.
Conversion rate
Poměr mezi návštěvností vaší stránky a počtem konverzí (např. nákupů, registrací).
CPC
Zkratka pro Cost per Click, což je cena, kterou reklamník platí za jedno kliknutí na jeho reklamu.
CPM
Zkratka pro Cost per Mille, což je cena, kterou reklamník platí za 1000 zobrazení jeho reklamy.
CPA
Zkratka pro Cost per Action, cena za danou událost.
CRM
Zkratka pro Customer Relationship Management, tedy správu vztahů se zákazníky.
CTA
Zkratka pro Call to Action, tedy výzvu k akci pro zákazníky (např. „Kupte si nyní“).
CTR
Zkratka pro Click-through rate, což znamená procento lidí, kteří klikli na vaši reklamu nebo odkaz.
Customer retention
Udržení stávajících zákazníků a zajištění jejich spokojenosti s vaší značkou.
Demografická cílová skupina
Skupina lidí, kteří mají určité společné charakteristiky (např. věk, pohlaví, vzdělání), na kterou je zaměřena vaše marketingová strategie.
Diferenciace
Způsob, jak odlišit svou značku od konkurence, např. kvalitou, cenou nebo designem.
Emoce
Využívání emocí jako součást marketingové strategie (např. strach, radost, nostalgie).
Guerrilla marketing
Marketingová strategie, která využívá nekonvenčních a často kontroverzních metod k dosažení pozornosti a zapamatování si značky.
Inbound marketing
Marketingová strategie, která reaguje na problémy zákazníků a přináší řešení na jejich konkrétní starosti.
Influencer marketing
Marketingová strategie, která využívá vlivné osoby na sociálních sítích k propagaci značky nebo produktu.
Keyword
Klíčové slovo nebo fráze, kterou uživatelé používají při hledání informací na internetu.
Konverze
Akce, kterou chcete, aby vaši návštěvníci provedli na vaší webové stránce (např. nákup, odběr newsletteru, vyplnění formuláře atd.).
KPI
Zkratka pro Key Performance Indicator, což jsou ukazatele výkonnosti, které slouží k měření úspěšnosti vaší marketingové nebo obchodní strategie.
Landing page
Stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na reklamu nebo odkaz a která slouží k určitému cíli (např. nákupu produktu, odběru newsletteru atd.).
Lead generation
Získávání kontaktů potenciálních zákazníků s cílem přeměnit je v reálné zákazníky.
Long-tail keyword
Delší a specifičtější klíčové slovo nebo fráze, která se používá k cílení na určité publikum.
Marketingová komunikace
Komunikace s cílem propagace vaší značky, produktu nebo služby.
Marketingová strategie
Plán akcí a metod, které slouží k dosažení marketingových cílů.
Marketingový mix
Kombinace různých nástrojů marketingové strategie (např. produkt, cena, místo, propagace).
Marketingový plán
Detailní plán vaší marketingové strategie, který obsahuje cíle, cílovou skupinu, nástroje a rozpočet.
Marketingový výzkum
Sběr a analýza dat o zákaznících a trhu k získání informací pro lepší rozhodování v marketingu.
Místo
Marketingový prvek, který se týká toho, kde a jakým způsobem zákazníci mohou koupit vaše produkty nebo služby.
Persona
Vytvoření fiktivního ideálního zákazníka, který reprezentuje vaši cílovou skupinu.
PPC
Zkratka pro Pay-per-click, tedy způsob placení reklamy, kde platíte pouze za kliknutí na reklamu.
PR
Zkratka pro Public Relations, což zahrnuje vztahy s veřejností, tedy komunikaci s médii a dalšími relevantními skupinami lidí.
Retence zákazníků
Udržení stávajících zákazníků a zajištění jejich spokojenosti s vaší značkou.
ROI
Zkratka pro Return on Investment, což znamená návratnost investice.
SEM
Zkratka pro Search Engine Marketing, což zahrnuje techniky optimalizace webových stránek a placenou reklamu pro zvýšení viditelnosti výsledků vyhledávání.
SEO
Zkratka pro Search Engine Optimization, což je optimalizace vašich webových stránek pro zlepšení pozice ve vyhledávačích.
SERP
Zkratka pro Search Engine Results Page, což je stránka s výsledky vyhledávání na internetu.
Segmentace trhu
Rozdělení zákazníků na menší skupiny s podobnými charakteristikami, aby bylo možné lépe cílit a oslovovat.
Slogan
Krátká a výstižná fráze, která reprezentuje vaši značku a pomáhá ji odlišit od konkurence.
Social media (SM)
Online platformy, kde uživatelé mohou vytvářet a sdílet obsah a komunikovat s ostatními uživateli.
Social media marketing
Marketingová strategie, která se zaměřuje na využití sociálních sítí pro propagaci značky a produktů.
Storytelling
Použití příběhů a narativu k propagaci značky nebo produktu.
SWOT analýza
Analýza vaší značky nebo produktu s cílem identifikovat silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby.
Targeting
Cílení konkrétních zákazníků s cílem zvýšit účinnost vaší marketingové strategie.
Tradiční marketing
Klasické formy propagace, jako jsou reklamy v televizi, rádiu, tisku, apod.
Upselling
Nabízení dražších produktů nebo služeb s cílem zvýšit tržby.
User-generated content
Obsah vytvořený uživateli (např. recenze, fotografie atd.), který může pomoci posílit vaši značku.
USP
Zkratka pro Unique Selling Proposition, tedy jedinečnou prodejní nabídku, kterou nabízíte zákazníkům.
Virální marketing
Marketingová strategie, která se snaží vytvořit obsah, který se bude šířit samovolně mezi uživateli a získávat tak popularitu.
Word-of-mouth marketing
Marketingová strategie, která využívá doporučení a názorů zákazníků k propagaci značky nebo produktu.
Zákaznická zkušenost
Celkový dojem a zkušenost, kterou mají zákazníci s vaší značkou nebo produkty.
Zpětná vazba
Sběr názorů a zpětné vazby od zákazníků s cílem zlepšit kvalitu vašich produktů nebo služeb.
Značka
Celková identita a vnímání vaší značky, včetně jména, loga, designu a hodnot, které zastupuje.