Budování značky. Jak Vám může značka pomoct v byznysu.
Zkuste si sami zodpovědět otázku – co je to značka? Co si pod tímto pojmem představíte? Někdo si představí logo, někdo kolos jako je Nike, ti kreativnější z nás si představí dopravní značku, třeba zákaz vjezdu.
Podstatné ale je, co pro vás značka symbolizuje.
Máte zcela jiná očekávání od oblečení značky Pepco, a jiná od Gucci. Se značkou máme zkrátka spojenou představu o jejích výrobcích, cenách a kvalitě. Často také i o firmě jako takové.
Pokud si půjdete koupit do autosalónu nový Mercedes, očekáváte určité hodnoty – německá kvalita, preciznost, prestiž, spolehlivost. To vše nám řekne jediné slovo – Mercedes. Očekáváte i chování zaměstnanců a obchodníků na určité úrovni. Pokud si půjdeme koupit Renault, nebo Opel, očekáváme rozumnou cenu a odpovídající kvalitu, dostačující pro denní použití průměrného řidiče.
Představte si, že u vás doma zaklepe na dveře dvacátník v obleku a bude vás přesvědčovat o výhodné akciové investici do vám, dosud neznámé společnosti vyrábějící elektroauta. Předpokládám, že než byste dali na rady takového poradce, budete alespoň pochybovat. A teď si představte, že u vás zaklepe Elon Musk. Určitě se budete rozhodovat jinak. Ať se rozhodnete jakkoliv, Elon má oproti anonymnímu muži v obleku zásadní výhodu – a to výsledky a reference. Elon Musk je značkou sám o sobě, a tato značka v sobě nese určitě informace. Vše co se vám o něm vybaví – inovace, úspěch, kontroverze, megalomanství, spolehlivost (nebavíme se o spolehlivosti aut Tesla). Na základě těchto vlastností se pak rozhodujeme – chtěli bychom s takovým člověk na něčem participovat? Podobně je to u již zmíněného Mercedesu. Automaticky předpokládáme, že auto zmíněné automobilky bude spolehlivější, nebo alespoň prestižnější, než např. Škoda (prosím všechny automobilové nadšence, berte tento příklad s rezervou.)
Značka je tedy souhrn informací, vypovídajících o tom, jaká je spolupráce mezi značkou a zákazníkem. Značka je očekávání benefitů, které zákazník dostane. A jak jsme si demonstrovali na zmíněných příkladech, značka může být jak firemní, tak osobní.
Vaše značka je také to, jak vás vnímají přátelé, spolupracovníci a rodina. Značka je to, že pokud se řekne vaše jméno, vybaví si např. to, že nikdy nepřijdete pozdě, že veškeré své závazky splníte včas, nebo, že máte velké srdce.
A to je značka firmy. Jméno firmy.
Z psychologického hlediska můžeme rozlišovat dvě roviny budování značky.
Za prvé je to marketing.
Pomocí reklamy vytváříme v zákazníkovi určitý pocit, jací jsme. Přesvědčujeme ho, ukazujeme mu to co chceme aby viděl.
Za druhé je to praxe.
Tedy jací jsme skutečně. V této rovině budujeme naši značku dobře odvedenou prací, kvalitně poskytnutými službami, kvalitními produkty, spolehlivostí v termínech, vstřícnou komunikací a celkově péčí o stávajícího zákazníka. To vše nám vytváří reference, tedy to, jak se o nás doopravdy mluví, jaké jsou názory našich zákazníků. Samozřejmě, že image a skutečné DNA značky by měli být v integritě.
Dobrá značka je obrovskou konkurenční výhodou. Demonstrovali jsme si to na již uvedeném příkladu s Elonem Muskem. Ještě jednodušší příklad si můžeme představit např. při stavbě domu. Sháníme stavební firmu. Nakonec nám ve výběru zbydou dva kandidáti, dvě firmy. Obě tyto firmy mají stejné ceny, stejné podmínky, stejnou techniku a dejme tomu i velice podobné zkušenosti. Firmu A vám doporučí soused, vychválí do nebes a provede po kvalitně postaveném domě, právě od této společnosti. Firmu B neznáte. Pro koho se rozhodnete? Statisticky zvítězí častěji firma “ověřená”. Podobně to funguje u velkých světoznámých značek, ale i u lokálních firem.
Značka je tedy důležitá především proto, aby se zákazník rozhodl pro vás. Vaše značka je to, jak vás zákazníci vnímají. Pracujte tedy nejen na reklamě na své služby a výrobky. Budujte také svou značku, svůj brand. Pracujte na své kvalitě, spolehlivosti a vstřícnosti.