marketing partners

Špatný parťák vás může potopit. Na co si dát pozor?

Jeden náš známý vzal k sobě do firmy kamaráda. Super borec!, říkával. Všemu rozumí, lidi ho berou, je to náš nový obchoďák. Po roce spolupráce, „super borec“ pomluvil firmu u zákazníků a přetáhl si je pod sebe, a rozjel obdobný podnik jako šéf. Že už jste to někde slyšeli? Jop. To je hned.

Už jsme na to naráželi v jednom z přechozích článků. To, že s někým dobře pokecáte u piva, ještě neznamená, že to bude dobrý parťák. Podnikání vyžaduje především zodpovědnost a disciplínu. A to zcela nejzásadnější: Se svým parťákem musíte sdílet STEJNÉ HODNOTY. Musíte být zkrátka morálně a charakterově na jedné vlně.

Ano – je nám úplně jasné, že kamarádovi lecos odpustíte. Znáte se přece dlouho. S kamarádem se ani nechcete rozhádat, přátelství si ceníte. Taky takové drobnost, když se začnete hádat s kámošem, dozví se to celá vaše parta, a možná budete za příšernýho šéfa. Jste férový člověk, a když se nedaří kolikrát to umíte vzít na sebe – když kamarád uvidí dobrou vůli a vstřícnost z Vaší strany, bude se také tak chovat. Příklady přece táhnou. Bohužel, není to tak snadné.

Pravdou je, že všechna tato fakta Váš pracovní život spíše komplikují. Takže opravdu a ještě jednou. Pokud nejste hodnotově a morálně na jedné vlně, nedělejte to. S kamarádem nepracujte a nepodnikejte.

Je tedy určitý typ lidí, kteří pro podnikání nejsou vhodní. Je pro vás lepší se jich vyvarovat, protože Vás mohou svést na špatnou cestu. Než si to uvědomíte, uteče mnoho času a v lepším případě přijdete o pár peněz, ale stihnete se jej rychle zbavit, a v horším případě zkrachujete.

Zde jsou některé rysy, na které byste si měli dát pozor:

Nespolehlivost

Pokud se s někým domlouváte na termínech a ani na podesáté (a není to přehnané číslo, je to kamarád, dáváte mu šanci) není schopen provést svůj úkol včas, asi ani na pojedenácté to lepší nebude. Pokud se jedná o činnost, na které závisí odevzdání zakázky, působíte pak před zákazníkem stejně nespolehlivě i vy. Můžete přijít o zákazníky, přicházíte o energii s urgováním kolegy, a přicházíte i o kamaráda, protože jeden z vás vždycky vyjde z dané situace zklamaný.

Neschopnost přijímat konstruktivní zpětnou vazbu

Každý něco občas pokazí. Vy, my, kolega, kdokoliv. Podstatná je však reakce. Zpětná vazba by měla sloužit k tomu, aby se chybné situaci v budoucnu předcházelo a všichni zúčastnění se poučili. Nikdo nemá rád kritiku, takže i zpětná vazba se musí předávat citlivě a bez obviňování. Ale pokud Vás i přesto, kolega osočí a řekne „cože? já?“ a zároveň cítíte, že se uráží, je čas se zamyslet. Problémy se mají řešit, ne stupňovat.

Vždy má ve všem pravdu

Porady a debaty mají být konstruktivní. Jakmile však na každé poradě slyšíte, že je všechno špatně a zároveň kolega nepřichází s žádným reálným řešením (krom toho, že by to nechal tak jak to je, nebo vymyslí nereálné požadavky), nikam se nedostanete. Kolega má být váš spoluhráč, má vám přihrát na vítězný gól, nikoli kopnout míč do outu.

Neochota brát na sebe zodpovědnost

Rád radí, rád by rozhodoval, ale jakmile má jít s vlastní kůží na trh, už o něm nevíme. Případně vymyslí 1000 důvodů, proč by to bylo špatně. A pokud se něco skutečně stane, vždycky za to může někdo jiný. Okolnosti, počasí nebo příšerný zákazník, který sám neví, co chce.

Na zákazníky je drzý

Můžete se to zdát přehnané, ale ano. Skutečně jsme v začátcích měli kolegu, který neměl rád zákazníky. První stížnost ještě můžete brát jako varování, ale po stížnosti druhé, už bychom na další nečekali.

Neprokazatelné výsledky

Nenechte se ošálit slovy, ale chtějte fakta. Čísla, výsledky – to je to co se počítá. Nikdy nespoléhejte na dojmy a pocity. Ty se dají snadno ošálit.

Několik nedostudovaných škol

Pokud kolega studoval 4 vysoké školy a nedokončil ani online soukromou školu, kde stačilo napsat ročně 4 seminární práce, asi z něho nebude tahoun týmu. Notorický nedokončovač, se Vám do týmu hodit opravdu nebude.

Možná jsme vás úplně nepotěšili, ale nebojte se. Zkuste naše další články a hledejte inspiraci jak nakopnout kreativitu, nebo jak být produktivnější. Třeba se Vám budou hodit.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.