Marketing Partners

Co dělat, když zákazník nezaplatí a jak tomu předcházet

Myslím, že neexistuje jeden jediný podnikatel, jedna jediná firma, která by tuto zkušenost neměla. Na světě vždycky byli, jsou a budou lidé, kteří těží z důvěry druhých. Lidé, kteří mají posunuté hranice svědomí a sebe dávají na první místo na úkor ostatních.
Základem úspěchu je této situaci předcházet. Ale pokud bychom tomu předešli, nebyli bychom u tohoto článku. To dá rozum. A kdyby to bylo tak jednoduché, takové věci by se v životě nestávaly.

Ale stejně. Jak tedy takové situaci předcházet?

Odpověď je jednoduchá, smlouvy, zálohy, seriózní partneři. Realizace, samozřejmě o něco složitější. Abyste takové situaci předcházeli, uzavírejte písemné smlouvy nebo písemné objednávky. Veškerou domluvu si se zákazníkem potvrzujte písemnou formou. Udržujte dobré a otevřené vztahy. Nepodceňujte recenze a názory na firmu, které objevíte volně na internetu. Pokud máte pochybnosti, zjišťujte, jaká byla spolupráce u předchozích dodavatelů. Chtějte zálohu. Vysvětlete to plynulým cashflow, nechoďte zbytečně do konfliktu. Není nic horšího než byznys, kde si strany „nesedly“.

Co tedy dělat, když už na to dojde?

Jakmile cítíte průšvih, nechte si všechno potvrdit. Nechte si písemně potvrdit, že zákazník dílo převzal, že je splněno řádně a včas. Pokud není možné mít podepsaný papír, nechte si zaslat potvrzení alespoň e-mailem. I ten může posloužit jako podklad k případnému vymáhání dluhu.

Je pro vás důležité, aby nebylo sporu o tom, že jste své povinnosti splnili, a to bez vad. Proto se klienta radši jasně zeptejte, zda je ještě třeba něco opravit. Pokud řekne, že ne, můžete své dílo považovat za hotové. Písemnou komunikaci si vždy uchovávejte!

V situaci, kdy zákazník nechce platit je vaším úkolem nasbírat co nejvíce důkazů, aby u soudu nemohl zákazník namítat, že vám nezaplatil třeba proto, že jste něco neudělali vůbec, nebo to udělali špatně.

Pokud máte dostatek důkazů, nezbývá vám než zajít do advokátní kanceláře, nechat zaslat předžalobní výzvu a vystavit platební rozkaz. Dobrý advokát by vám měl poradit, pokud by byl výsledek sporu nejistý – např. nejste schopni dostatečně prokázat existenci pohledávky. Zároveň by vás dobrý advokát neměl nic stát, pokud spor vyhrajete – náklady na právní služby totiž soud nařídí zaplatit tomu, kdo prohraje.

Pokud jste šikovní, můžete platební rozkaz zkusit podat sami, formulář najdete na stránkách ministerstva spravedlnosti. Ceny předžalobní výzvy a platebního rozkazu vyhotovené od právníka, se pohubují v desetitisících. I přesto doporučujeme využít služeb odborníka.

Pevně věříme, že se vám budou nesolidní zákazníci vyhýbat obloukem. Přejeme vám mnoho úspěchů v podnikání.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.