Marketing partners

Jak začít podnikat? Krok 2: V čem podnikat

V podnikání narazíte na několik druhů lidí.

Jedni vědí naprosto přesně co chtějí dělat, v čem vidí příležitost, a jdou si zatím, často již od dětství. Zkrátka mají určité předpoklady, nebo talenty chcete-li, a ty je vedou.

Jeden náš známý chtěl být už od základní školy řidičem autobusu. Nevíme proč, ale byl tímto povoláním okouzlen. Jeho kroky směřovali přesně a cíleně za tímto povoláním. Vystudoval střední školu automobilní, a ihned začal pracovat jako řidič, následně dispečer a dnes, po 10 letech má svoji autobusovou dopravu. Sám jezdí, jak sám říká “pro radost” a to nejčastěji zájezdy k moři.

Další typ lidí pracuje v určitém oboru a když se naskytne příležitost osamostatnit se. Využijí nasbírané zkušenosti, a většinou s vizí, že to budou dělat lépe než dosavadní zaměstnavatel, se pustí do podnikání v tom, co znají a umí to.

Třetí typ, vidí příležitost a jde do toho, bez ohledu na to, zda jej to baví či ne. Prostě kšeft je kšeft.

Tito lidé mají ve věcech víceméně jasno. Proto se zaměříme na další typ lidí. Na ty, kteří se chtějí osamostatnit, ale nejsou si zcela jistí, do jakého podnikání by se měli pustit. Největší motivací, proč se osamostatnit, je získání nezávislosti. Ale nezávislost sebou přináší velkou zodpovědnost.

A jak se tedy rozhodnout? Jakou práci vybrat?

Způsobů je spousta. Pro nás je však důležité najít kombinace toho co nám jde, na co máme talent, a toho co má potenciál vydělat, je po tom určitá poptávka.

Co mi jde?

Důležité je dělat něco s čím nebudete bojovat, do čeho se nebudete přemlouvat. Pokud Vám práce bude dělat zároveň radost, bude to mít pozitivní vliv jak na vaše výsledky, tak na spokojenost v životě obecně. Například pokud rádi pečete a svůj talent uplatníte ve vlastní cukrárně, kombinujete příjemné s užitečným. Samozřejmě, ne všechny koníčky lze takto snadno zpeněžit, ale i tak je dobré podnikat v oboru, kde se budete cítit jako doma.

A jak zjistíme, na co máme talent?

To je otázka jednoduchá, i složitá. Můžete se s ní setkat např. už pří výběru střední či vysoké školy. Existují testy Vašich předpokladů a talentů, jako je například Gallup test. Pokud se ale nechcete nechat testovat, zkuste tento přístup:  Vypište si na papír činnosti, které děláte rádi (Měli by to být činnosti produktivní, tedy např. sekání trávníku ano, pití piva ne). Nejlepší jsou takové, na které se vyloženě těšíte. K těmto činnostem pak přiřaďte povolání, při jejichž výkonu se mohou uplatnit. Z povolání již snadno odvodíte obor podnikání.

Příležitosti a potřeby.

Co je však ještě důležitější než to, co vás baví? Hádáte správně. Mělo by to vydělat nějaké peníze. A to nejméně tolik, aby Vás to v pohodě uživilo a ještě jste měli i zisk. Tedy, aby se vám zaplatili náklady, a ještě vám z toho něco zbylo.

Poptávka po Vaší službě nebo produktu.

Zásadní je tedy Poptávka. Potřebujeme, aby Vaši činnost někdo chtěl. To zjistíme pomocí průzkumu trhu. Jeho smyslem je, abychom si dopředu udělali představu o tom, zda o naše služby bude zájem. V podstatě je to první krok, který byste měli udělat, než se pustíte do jakýchkoliv dalších investic. K průzkumu trhu se váže analýza konkurence. Bez toho může být průzkum trhu zbytečný.

Například víme že je obrovská poptávka po elektronice jako jsou mobilní telefony, počítače, chytré hodinky. Ale vzhledem k velkým hráčům na českém trhu v oblasti prodeje elektroniky bychom potřebovali obrovský kapitál k tomu, abychom uspěli a byli jim schopni konkurovat.

Poptávka je tam, kde lidé něco potřebuji nebo chtějí. Existují různé druhy poptávek a trhů, tomu se ale budeme věnovat později. Pro vás je důležité si hned ze začátku ověřit, že o Vaši službu nebo produkt bude zájem a že danou službu neposkytuje někdo tak levně a efektivně, že mu nebudete schopni konkurovat.

Jak na průzkum trhu a analýzu konkurence? Dočtete se v dalších článcích.

A jak se inspirovat?

Projděte si trendy za poslední rok, jakým oborům se nejvíce dařilo, co je ziskové a co je na vzestupu. Zadejte do vyhledávače např. jaké profese jsou nejžádanější a z toho dovodíte po jakém oboru je poptávka. Koukejte se kolem sebe, co vydělává, komu se daří, komu naopak ne. Vždy však bude platit, že čím je podnikání jednodušší, tím bude zisk nižší.

7

Hodí se Vám naše služby? Ozvěte se nám.

Za zeptání nic nedáte.