Jak začít podnikat? Krok 3: Průzkum trhu
V přechozím článku o tom, jak vybrat daný oboro podnikání jsme psali, že prvním krokem by měl být průzkum trhu (a analýza konkurence). Tak pojďme na to.
Průzkum trhu vám umožní zjistit především:
- Které obory podnikání jsou v současnosti populární a zároveň nabízí dobré vyhlídky do budoucna. Sledujte novinky v médiích, čtěte odborné časopisy, sledujte trendy. To vám pomůže získat přehled o aktuální situaci a zjistit, které obory jsou v současnosti na vzestupu,
- zda je můj obor perspektivní pro podnikání,
- zda budou můj produkt, službu, lidé kupovat,
- jak nastavit ceny,
- kde získám zákazníky.
Příkladem pro sledování médií může být např. nedostatek řemeslníků v předchozích letech. Slyšeli jsme to snad ze všech stran. Pokud jste si tedy založili třeba instalatérskou firmu a děláte svoji práci dobře, pravděpodobně jste dnes v tomto oboru velice úspěšní.
Jak zjistit, zda je váš obor perspektivní?
Máme zákazníka, říkejme mu třeba Martin, který pracoval delší dobu v IT. Roky byl zavřený u počítače. Martin je však spíše “venkovní typ”, má rád cestování, pobyty v přírodě a outdoorové aktivity vůbec. Rozhodl se tedy dát si od IT na pár let přestávku a najít si práci, kde bude více pracovat rukama. Ve stejné době se rozhodl na chalupě vyměnit okna. Poptal několik firem a z cenových nabídek nebyl vůbec nadšený. Našel si tedy za kolik by nakoupil okna samotná a vyměnil si je sám. Vzhledem k tomu, s přihlédnutím k nulovým zkušenostem, že se mu to docela povedlo, rozhodl se, že zkusí podnikat právě ve výměně oken.
Na koho se obrátit?
V knihách a v článcích se dočteme různé způsoby, jak můžeme dělat průzkum. Nepodceňujte však sílu vašich kontaktů. Martin se rozhodl posbírat informace přes známé a konkurenci. V okruhu přátel našel člověka, který v oboru pracuje, byl to sice známý známého, ale i tak se nechal přesvědčit, aby se s Martinem sešel a poradil mu.
Pro další rady si šel ke konkurenci. Vzhledem k tomu, že chtěl podnikat v Brně, oslovil několik firem ze západních Čech, řekl že je z Brna, nebude tedy konkurovat a poprosil o schůzku. Na popáté se povedlo. Konkurence je sice konkurence, ale věřte nebo ne, dříve či později se najde někdo, kdo bude ochoten vám poradit. Kdo se cítí silný, nebude se bát Vám pomoct. Nakonec se z vás mohou stát partneři, každý někdy potřebuje někoho na záskok, nebo doporučit odborníka v jiném regionu.
Následně si našel několik dodavatelů oken a domluvil si schůzku u nich. Za prvé, aby zjistil jaké jsou podmínky a za druhé, aby zmapoval podmínky dodavatelského trhu. Zjistil např. která okna se prodávají nejvíce a podle toho se rozhodl, kdo pro něj asi bude nejlepší zákazník.
Kde sbírat informace?
- sociální bublina,
- konkurence,
- dodavatelé,
- potenciální zákazníci.
V rámci průzkumu trhu byste si měli odpovědět na následující otázky:
- Je daný obor dostatečně perspektivní? (bude dost zakázek?)
- Kdo je můj zákazník? (definice cílového trhu a profil zákazníka – např. vlastník rodinného domu)
- Jaké jsou potřeby a přání cílových zákazníků a jakým způsobem mohou být naplněny? (zákazník nechce jen nová okna, chce dobrou izolaci, chce výměnu bez starostí, chce šetřit náklady).
- Jak silná je konkurence v daném oboru a jaké jsou její silné a slabé stránky? (silná stránka konkurence může být např. velký kapitál, slabou stránkou pak, že se u nich bude dlouho čekat než budou mít čas).
- Jaká jsou rizika a překážky, které by mohly ovlivnit úspěšnost podnikání v daném oboru? (např. že vám zákazník nezaplatí, nebo zaplatí pozdě, nedostatek zakázek).
- Jaké zdroje a kapitál jsou potřebné k rozjezdu podnikání a jaký bude potenciální finanční výnos? (dle nasbíraných informací je třeba si spočítat náklady, předpokládaný obrat a zisk).
Specifika trhu
Každé podnikání má svá specifika, a proto každý průzkum trhu bude zaměřený jinak. Např. pokud si budu zřizovat kavárnu, bude mě zajímat zejména přesná lokalita a konkurence v jejím okolí. Pokud chci e-shop s čajovými produkty, není pro mě důležitá lokalita, ale zejména konkurence a poptávka.
Na základě průzkumu trhu nemusíte hned dojít k rozhodnutí, zda se do podnikání pustit nebo ne, ale minimálně si sepíšete důležité informace pro další rozhodování.
Chcete-li provézt vlastní průzkum trhu, stáhněte si zdarma pomůcku PDF, která vám jej pomůže sestavit vzorový průzkum trhu.
Jak na analýzu konkurence? Se dozvíte zde.