Jak začít podnikat? Krok 4: Analýza konkurence
Proč je důležité znát svoji konkurenci?
Konkurence je pravděpodobně někdo jako vy. Někdo, kdo dělá to, co děláte vy a dělá to úspěšně. Ze začátku se tedy můžeme od konkurence učit a taky zjistit, co vyžaduje zákazník. Jak jsme již psali v minulém článku, je dobré se s někým od konkurence spřátelit, ať už pro rady, tak občasnou výpomoc. Navíc je tohle spojení často užitečné i byznysově. Navzájem si můžete dodávat zákazníky, a tak získávat provizi, nebo si vzájemně vypomáhat. Je naprosto geniální mít s kým popovídat o tom, co Vás ve Vašem oboru trápí a jaké jsou možná řešení.
Analýza konkurence by nám tedy měla říct zejména, zda a za jakých podmínek jsme schopni uspět. Měli bychom zjistit informace o konkurentech, jejich silných a slabých stránkách, cenách, produktech a službách, a také o potřebách a preferencích zákazníků.
Tyto nám pak poslouží k vytvoření podnikatelského plánu a efektivní marketingové strategie, které nám umožní na trhu konkurovat na trhu a uspět. Chceme si např. v místě našeho bydliště založit kavárnu s barem. Zjistíme, že podobné podniky jsou v okolí 3, ale ve všech se na zahrádce kouří a v žádné není dětská herna. Pokud zhodnotíme, že je v okolí dost rodičů, kteří ocení “baby friendly” prostředí, můžeme to vnímat jako příležitost a konkurenční výhodu.
Pro posouzení konkurence jsou pro nás důležité následující informace:
- Kdo to je?
- Co prodává?
- Za kolik?
- V čem je konkurence dobrá, v čem naopak slabá?
- Jak získává zákazníky?
- Jak pečuje o zákazníky?
- Vrací se zákazníci?
- Jaké má recenze?
Dále nás může zajímat jaké mají webové stránky, jaké používají barvy (abyste se odlišili), jak komunikují se zákazníky, jaké využívají kanály a k čemu? (Mají sociální sítě? Jaké, a jak se o ně starají? Mají nějaké akce?).
Jakmile máme hotovo, zkusíme se zamyslet, co bychom mohli udělat jinak a lépe (což by mohla být konkurenční výhoda) a co je naopak pro nás rizikem, které by nám mohlo uškodit, případně i celé podnikání potopit.
Celý tento proces je sběrem informací, která nám pak pomohou lépe naplánovat, uspět a v konečném výsledku vydělat více peněz.
Stáhněte si zdarma pracovní sešit pro analýzu konkurence.