Jak vybrat správné barevné schéma pro firemní identitu
„Bíla holubice a černý prapor”
Všichni to známe. Vezmu si dnes na sebe modrý svetr, nebo červený? Bílé auto nebo černé? Pokud kamarád chodí často v růžovém oblečení, chce tím světu něco sdělit? Ano, barvy mluví.
Proč jsou ale barvy důležité?
Pomocí barev komunikujeme, cíleně, i podvědomě. Barvy vyvolávají v lidském mozku emoce, vzbuzují zalíbení, i obavy. Klasický příklad, který snad slyšel každý: “přijel v černém Mercedesu”. Barvy jsou někdy symbolem samy o sobě. Např. černá je symbolem smrti, neštěstí – černý prapor ve dnech smutku, černá pirátská vlajka. Bílá naopak symbolem dobrého, jako třeba holubice míru, bílé šaty nevěsty. Barvy jsou podobenstvím v mnoha příbězích, Darth Wader, součástí značek a názvů – BlackHawk. Určitě jste si všimli, že filmy jsou někdy laděny do modré, jindy do zelené. Pokud se film odehrává v Mexiku, či v Africe, všechno je nažloutlé.
To však pouze pro ilustraci jak barvy mohou mluvit, mnoho známých značek používá černá loga, jako je třeba Adidas, či Vans. Černá barva má tu výhodu, že je přehledná pro lidské oko, ve spojení s bílým pozadím.
Mnoho lidí neklade na barvy své značky důraz, v začátcích podnikání vyberou co se jim líbí a dále se barevnými kombinacemi trápí pak už jen když polepují auto a potřebují barvu písma sladit s barvou laku. I takto vybrané barvy mohou fungovat, protože se autor prostě buď trefil, nebo barevnou kombinaci někde viděl a nechal se inspirovat.
Některé značky jsou pak již symbolem pouze dle jejich barevné palety. Značka se nám evokuje i bez textu, stačí nám vidět danou barevnou kombinaci. Např. McD, Coca cola, Pepsi, v českém prostředí to může např. pojišťovna Direct.
Pokud je však výběr barev proveden nevhodně, mohou nastat dvě situace. Buď jsou barvy nepřirozené a zákazníka odrazují, nebo zapadnou ve stínu šedi a neodliší vás od konkurence – budete jeden z mnoha.
Zde se dostáváme k nejdůležitější funkci barevné kombinace vaší značky. Barvy vás odlišuji, barvy vyvolávají emoce a vysílají o vás informace, podvědomé signály, které si ani nemusíme uvědomovat. (zde by to chtělo nějaký příklad, udělat v ilustratoru 2 stejné obrázky např. dětského oblečení, jedno peaceful a druhé agresivní)
A jak tedy vybrat vhodnou kombinaci, bez toho aniž bychom museli najímat reklamní agenturu?
Barvy jsou fyzika, nebo chemie 🙂 jejich kombinace by měly odpovídat pravidlům, které však znát nemusíme a můžeme použít některý z dostupných online nástrojů, canva, adobe, colorscheme
zamyslete se nad vaším byznysem, nad přístupem k zákazníkovi, zda mu chcete logem a barvami sdělit, že s vámi je v bezpečí, je o něj postaráno – např. finance, pojištění, služby, nebo zda chcete dát najevo dravost a agresivitu – např. energetický nápoj či hubení hmyzu.
určete si klíčová slova definující emoce vaší značky – např. bezpečí, mír, klid, nebo agrese a dle toho hledejte barevná schémata. Zkuste hledat jak klíčová slova emocí, tak u přesný název byznysu pro inspiraci. Doporučujeme v angličtině. Např. calm color palette, aggresive color palette, marketing color pallete, financial services, atd..
Můžete si také vybrat pouze jednu barvu, a k nim pomocí dostupných nástrojů, jak bylo uvedeno výše, najít správné kombinace. Nástrojů je mnoho, zadáte vybranou barvy a objeví se vám barevná paleta. https://paletton.com/ https://color.adobe.com/
pokud chcete vybrat zcela náhodně, dle toho jak barvy ladí vašemu oko, vyzkoušejte třeba https://coolors.co/
Barvy jsou všude kolem nás. Pokud si na nás vzpomenete, zamyslete se jak k vám promlouvají známé značky, až půjdete nakupovat.